איך לעשות מחקר סכמות למתחרים

כחלק מאסטרטגיית קידום האתר, סכמות הן חלק מרכזי בשל מספר סיבות:
1.הרצון לשיפור הCTR בתוצאות החיפוש.
2.הפוטנציאל לשיפור ההבנה של הדף על ידי מנועי החיפוש.
3.גם שליטה והכוונה של מנועי החיפוש על שנמצא בדף.
בנוסף הסכמות משתמשות עבור יצירת ישויות (Entities) של החברה, בעל האתר, כותב התוכן או בעל מקצוע באתר.

במדריך זה אדגים 2 מטודות למחקר סכמות  של המתחרים שיעזרו לכם להחליט, על פי הסכמות, האם סוג התוכן שאתם מקדמים מתאים לביטוי מסוים ובאיזה סכמות מומלץ להשתמש עבור כל ביטוי, ולחקור מה המתחרים עושים וכנראה שגם עושים נכון.

נתחיל מהבסיס מה הן סכמות?

סכמות (Schema Markup) או נתונים מובנים (Structured Data), הם דרך להגיד\להנגיש למנועי החיפוש מה בידיוק נמצא בדף מבחינת מבנה ותוכן על ידי הטמעת קוד סכמה.

הסכמות הן – תוצר של שיתוף פעולה בין מספר מנועי חיפוש בינהם גוגל ובינג והם נוצרו על מנת לעזור למנועי החיפוש לבין את התוכן ואת הדף ביתר קלות.

הסכמות בנויות בבסיסן מ-"סוג" (type) ו-"תכונות" (property), ובכך כל סכמה נותנת למנועי החיפוש הבנה של סוג התוכן בדף ופירוט התוכן הדף על ידי תוכנות הסכמה.

סוגי הסכמות והתוכנות של כל סוג סכמה נקבעו מראש כששיתוף הפעולה בין מנועי החיפוש התגבש, וניתן למצוא פירוט של כל סוגי הסכמות והתוכנות שלהן באתר schema.org

את מבנה הסכמות ניתן לכתוב באינסוף קנפיגרציות, כלומר לכל סכמה ניתן להחליט אילו תוכנות השייכות לה נרצה להוסיף או להחסיר, אך בבסיסן, יש רק 3 סוגי קוד הסכמה שבסופו יושתל בדף הבדף האתר:

1.JSON-LD

2.Microdata

3.RD-FA

JSON-LD הוא סוג הסכמה הכי מומלץ על ידי גוגל ולדעתי גם הכי גמיש וקל לשימוש

*סוגי סכמות ותכונות חדשים מתווספים ל schema.org כל הזמן ושינויים נעשים כל הזמן ולכן כדי להתעדכן באתר על השינויים החדשים והצפויים בעתיד.

עכשיו כשאנחנו יודעים את הבסיס, והבנו שמטמיעים סוגי סכמות על פי התוכן שנמצא בדף.

איך נחקור את המתחרים ונחליט על איזה סכמות להטמיע?

הכלים שנשתמש בהם:

1.דפדפן: כרום, פיירפוקס או כל דפדפן שנוח.

2.גוגל שיטס או אקסל של מיקרוסופט

  1. כלי לבדיקת נתונים מובנים או הכלי של גוגל

4.מקור לבדיקה וקריאה על סכמות schema.org

5.גוגל כמנוע החיפוש

6.Virtual Private Network (VPN)

התהליך:

לאחר חיפוש בגוגל של הביטוי שתרצו לבדוק, נבדוק איזה סכמות נמצאות בדפים מהמיקום הראשון ועד המיקום העשירי או העשרים בתוצאות החיפוש, הסיבה לבדיקה של המדורגים עד המקום ה20 היא דפים מדורגים על פי אותות דירוג אחרים שהם לא סכמות ולכן לא ניתן להסיק מהסכמות של הדפים הראשונים שהן הנכונות ביותר, יתרה מכך, יש אתרים שאולי לא יהיה בהם סכמות כלל אבל יהיה מדורגים גבוה בכל מקרה בגלל אותם האותות, לדוגמא אתרים גדולים של חברות ומותגים מוכרים שיכולים לקבל דירוג גבוה גם ללא קידום מושלם של האתר.

ולכן בביטויים מסויימים נבדק את כל האתרים המדורגים עד מקום 20, כשבודקים את הסכמות של המדורגים, יהיה ניתן לראות את המשותף בין הסכמות של כל הדפים המדורגים.

לפני שנתחיל, הבהרה, יש מספר סכמות שהן מאוד נפוצות ונמצאות ברוב האתרים שמוטמעים בהם סכמות כמו למשל סכמת WebPage וסכמת WebSite שהן בעצם רק נמצאות כדי לתאר למנועי החיפוש את דפי האתר בצורה בסיסית והסיכוי שהסכמות הללו משפיעות בצורה משמעותית על קידום האתר הוא נמוך, אך כדי בכל מקרה לבדוק אותן ולראות איך הן בנויות ואת תוכנן ולהשוות בין הדפים.

אז פרקטית איך עושים את התהליך?

1.פותחים כל דפדפן במצב חסוי (Incognito) נכנסים ‏אל הכלי לבדיקת נתונים מובנים שלי (או של גוגל)

2.פותחים טאב נוסף בדפדפן ובו נכנס אל גוגל (ישראל\ארה”ב עם VPN כמובן, תלוי במיקום שתרצו)

3.בגוגל נחפש את הביטוי שנרצה לבחון, בתוצאות החיפוש נתמקד בתוצאות ה”רגילות”, הלינקים הכחולים.

4.נפתח קובץ אקסל (או כל תוכנת שנוח בה לשמור נתונים) המטרה היא לשמור את כל הנתונים כדי שנוכל לנתח את כל הסכמות שנמצאו ולמצוא את המשותף, נתחיל מכתיבת הביטוי שחיפשנו בגוגל, בקובץ האקסל.

  1. חזרה לדפדפן, נכנס לתוצאה הראשונה בחיפוש בגוגל ונעתיק את כתובת האתר משורת הכתובת של הדפדפן,ואת כתובת האתר , נדביק בכלי בדיקת הסכמות שפתחנו בטאב הנוסף, ונריץ את הבדיקה בכלי.

6.בכלי בדיקת הסכמות נסתכל על הסכמות שנמצאו בבדיקה, ונעתיק את כל הסכמות שהכלי מצא אל קובץ האקסל.

7.נחזור על התהליך בסעיף 5 ו 6 שכל פעם נעתיק ונריץ בכלי את הכתובת הבאה מתוצאות החיפוש

8.את הסכמות מתוך תוצאות בדיקת הכלי נדביק בקובץ האקסל על פי כתובת האתר שבו נמצאו הסכמות.

התוצאה הסופית תהיה ניתוח כל מדורג שכוללת:

  1. כותרת (וכתובת במידת הצורה) של הדף

2.סוגי הסכמות המרכזיות והתומכות שנמצאו בדף

3.האם סוג הסכמה תואמת לתוכן הדף ואם לא, איזה סכמה\סכמות יתאימו יותר.

  1. סכמות עם שגיאות, אם היו.

לאחר שהרצנו בכלי את כל הכתובות והעתקנו את כל הסכמות, עכשיו נוכל לראות את המשותף בין הסכמות בכל הדפים

אבל לפני כן, חשוב לדעת מאילו סכמות ניתן לפחות בשבל הראשוני של הניתוח,"להתעלם”.

כמו שציינתי לפני, סכמת WebPage, Website, Breadcrumbs אלו סכמות חשובות אך נפוצות וימצאו בכמעט כל דף ואתר שקיימות בו סכמות ולכן בשלב הראשוני של הניתוח לא נתייחס אליהן, אך לאחר מכן מומלץ להתעמק בתכונות הסכמות כדי ללמוד את הפרקטיקה והתוכן שהמתחרים סימנו (Marked up)

ועכשיו לניתוח,כשנסתכל על הנתונים, חשוב להסתכל על על 2 פרמטרים:

  1. כותרת הדף וכתובת הדף, או מתוך התוצאות עצמן, או שמתוך אחת הסכמות, למשל סכמת WebPage או Article בתכונת (property) “name” למשל "name": "Schema article". ו "url”

הסיבה שכדי להתסכל על כותרת הדף והURL היא: 

יש כיום המון אתרים שעושים שימוש בפלאגין או במערכת מסויימת להשתלה של הסכמות ועובדים בצורה אוטמטית ולא משקיעים מחשבה בבחירת הסכמות, כך למשל יתכן ויהיו דפים עם כותרת או URL שמצביעים על כתבה או דף שהוא סוג של HOW-TO או תוכן חדשותי חדש שמדבר על אירוע שכרוך בזמן מסויים עבר הווה או עתידי וסוג סכמת Article בצורה הבסיסית שלה לא תהיה הכי מתאימה, יתכן וNewsArticle יהיה יותר מתאים, או EVENT או, יתכן והתוכן יותר מתאים כ BlogPosting מאשר Article וכ'ו.. ולכן כדי להסתכל על כותרת הדף, על הURL ואולי אפילו בתוכן הדפים, לראות דפוס וכדי להסיק מסקנה איזה סכמה הייתה הכי מתאימה לדף.

  1. בהמשך לסעיף 1, על סוגי הסכמות הקיימות בדף המדורג אצל כל מתחרה בבביטוי. אצל כל מתחרה סביר להניח שתהיה סכמה אחת מרכזית שתתאים בצורה הכי קרובה אל התוכן הקיים בדף, ואת אותה סכמה ואת התכונות שלה (Properties) צריך לנתח.אבל לא רק, יתכן ויהיו סכמות. למשל יתכן ויהיה דף שהוא גם דף צור קשר וגם יכלול בו את פרטי העסק המקומי (LocalBusniess schema). דף עם ביקורת מוצר\אירוע\מיקום, עם סכמת EVENT כיוון שמדובר באירוע שנתי\חד פעמי וכ'ו.

ולכן על פי תוכן הדף של המתחרה ובסכמות, נסכם כל מתחרה מדורג ונוסיף אל קובץ האקסל.

**דעה, את הניתוח עצמו, כנראה ויהיה עדיף להתחיל עם המדורג מלמטה (מיקום 10 או 20) ומעלה עד התוצאה הראשונה שבדף, הסיבה לכך היא ש(כמו שצויין למעלה) בהמון מקרים, אתרים גדולים פחות ישקיעו בסכמות שלהן או שלא יטמיעו כלל, ולכן עדיף להתחיל על האתרים שהסיכוי שהם ירצו להשקיע יותר בסכמות שלהן יותר, כדי לעלות בדירוגים, יותר גדול, עם סייוג אחד, אתרי חדשות, אתרי מתכונים ואתרי מכירות לרוב מאוד ישקיעו בסכמות שלהם בגלל היתרונות המשמעותיים**

התוצאה הרצויה לאחר ניתוח תוצאות החיפוש:

1.מתוך הנתונים ששמרנו, במבט כולל של כל המדורגים, נסנן את הסכמות ונסיק אילו סכמות מרכזיות ותומכות נמצאו במרבית הדפים.

2.במידה והסכמות לא מתאימות לדפים, אילו סכמות היו יכולות להחליף את הסכמות המרכזיות או התומכות, ואילו סכמות תומכות במידה והיו חסרות, היינו יכולים להוסיף.

  1. בהמשך לסעיף 2, האם הסכמות שהיינו מחליפים יתאימו יותר על פי כותרת הדפים, הכתובות והסוגי הסכמות, גם אם לא הכי מדוייקות (TechArticle מול NewsArticle “טכנית שניהן יכלו להתאים לתוכן אבל..סיבה X Y Z").

4.בעמודה נוספת בקובץ באקסל מתוך סעיף 3,נכין רשימה של כל הסכמות שהיו מתאימות לביטוי שחיפשנו ובמידה ויש כבר תוכן מוכן שנרצה שיהיה מדורג באותו ביטוי, והסכמות שמתאימות יתאימו גם לתוכן המוכן שלנו אז יהיה אפשר להתקדם הלאה ולהסתכל על ה Properties שנמצאו בסכמות של המתחרים ומתוכן לשאוב השראה על איזה תכונות ואיזה תוכן קיים בתוכן התוכנות שכדי גם לנו לעשות בהם שימוש

5..במידה ואין תוכן קיים שצריך להתאים לו סכמות, אפשר על פי הסכמות לגבש רעיון על התוכן שיהיה כדאי לנו לכתוב כדי להגיע לדירוג בביטוי ואילו סכמות נוכל להטמיע בו לאחר מכן.

עם כל הנאמר מעלה, יש דרך יותר קלה ומהירה לבצע את אותו מחקר המתחרים, עם הכלי חדשני שלי Schemaster.

איך Schemaster עובד?

לכניסה למערכת, תוכלו לחפש ביטוי על פי מיקום החיפוש הרצוי, למשל ישראל\ארצות הברית\אנגליה, ואת הביטוי עצמו שרצה לנתח ונלחץ על ANALYZE.

מה שהכלי יעשה הוא בעצם את כל תהליך הבדיקה של התוצאות מ1 עד 10 בצורה אוטומטית ויספק לנו את כל הסכמות שנמצאו בכל הדפים, אילו סכמות היו נפוצות ואילו פחות, ואילו סכמות מאלו שנמצאו הן סכמות עם סיכוי לאפקט וויזאלי ובתצאות החיפוש, כך שאם זה הכיוון שאליו אנחנו מכוונים, למשל עם דפי מוצר, נדע במידה והסכמה העשירה קיימת, שזו סכמה שאולי כדי לנצל כדי להעלות CTR.

כל מה שישאר לנו לעשות הוא, אל קובץ אקסל:

  1. להעתיק מתוך הכלי את הסכמות הנפוצות המרכזיות והתומכות לביטוי (לא לשכוח להתעלם מהסכמות הנפוצות אך לא רלוונטיות), שנמצאו.

2.להסתכל בדפי המתחרים שנמצאו: בכותרת, בURL ובתוכן, ולוודא על פי התוכן שהסכמות שנמצאו מתאימות ובמידה ולא, נוסיף לקובץ לאילו סכמות היינו מחליפים

  1. נסכם אילו סכמות היו מתאימות יותר לביטוי ותוכן הדפים

4.במשך לסעיף 4 ו5 מהתהליך, נוכל לשאוב השראה על איזה תוכן לכתוב או נסתכל על התכונות (Properties) של הסכמות ונשאוב השראה למבנה ותוכן הסכמות.